Jubilerend Peters Transport Stokkum groeit met zijn klanten mee!
Als kind rijden ze al met hun vader mee op de vrachtwagen. In de vakantie, zes weken lang, met zijn drieën en de hond op de bok. Ferdinand (52) en Laurens (50) Peters groeien op met het chauffeursvak en jaren later zitten de broers dan ook zelf achter het stuurwiel. In 1991 koopt de jongste van de twee zijn eigen vrachtwagen. Het is het begin van Peters Transport in Stokkum.,,Vanuit mijn chauffeursopleiding werkte ik bij Ed Bosman, de broer van Wim’’, zegt Laurens. ,,Een goede leermeester, maar na een jaar dacht ik ‘wat hij kan, dat kan ik zelf ook’. Om een eigen wagen te kunnen kopen, had ik echter een startkapitaal van 35.000 gulden nodig. Ik werkte daarom voor twee bazen, dag en nacht. Overdag reed ik voor Eurogrondstof oud papier. Die vrachtwagen heb ik uiteindelijk overgenomen en op 1 mei 1991 ben ik officieel voor mezelf begonnen.”
Twee jaar later sluit Ferdinand zich aan bij zijn broer. Hij krijgt van zijn toenmalige werkgever Van Ditshuizen de kans om een deel van het werk over te nemen. ,,Ik deed voor Van Ditshuizen onder andere de ritten naar de Limburgse cementfabriek Enci, net als mijn vader destijds’’, vertelt Ferdinand. ,,Die nam ik mee naar Stokkum. Van Ditshuizen is nu Raab, waarvoor we nog steeds cement en andere bouwmaterialen vervoeren.’’
Samen bouwen de broers Peters Transport uit tot een bloeiend bedrijf. Inmiddels heeft de transporteur negen vrachtwagens, rijden er elf chauffeurs en worden er dagelijks zo’n veertig vrachten vervoerd. ,,We vervoeren voornamelijk recycling producten, zoals oud papier, en bouwmaterialen’’, vertelt Laurens. ,,Dat hebben we altijd gedaan. De klanten waar we 25 jaar geleden mee begonnen, zijn er nu nog steeds.’’
De ritten veranderden daarentegen wel. In 2008 maakte Peters Transport een switch van het buitenland naar binnenland. Ferdinand: ,,De buitenlandse ritten werden voor ons onrendabel, omdat de grote stukgoedbedrijven hiervoor goedkope chauffeurs uit de Oostbloklanden in dienst namen. Wij konden daarin niet meer mee en hebben ons grotendeels op het binnenlandse transport gericht. Daarbij werden de prijzen slechter, de diesel duurder en voerde Duitsland de Maut in. We rijden nog wel veel naar België. Het overige buitenlandvervoer besteden we uit.’’
De verandering van buitenland- naar binnenlandtransport legde Peters geen windeieren. Het bedrijf behield zijn klanten en breidde zelfs uit. Zo groeide Peters Transport in 25 jaar uit tot een gerenommeerde transporteur, die ook nog eens met vertrouwen uitkijkt naar de toekomst. De opvolging staat immers al klaar. ,,Mijn zoon Michael (20) volgt momenteel de opleiding en wil het bedrijf straks graag van ons overnemen’’, zegt Laurens. ,,Daarmee blijven we een echt familiebedrijf.’’
De verandering van buitenland- naar binnenlandtransport legde Peters geen windeieren. Het bedrijf behield zijn klanten en breidde zelfs uit. Zo groeide Peters Transport in 25 jaar uit tot een gerenommeerde transporteur, die ook nog eens met vertrouwen uitkijkt naar de toekomst. De opvolging staat immers al klaar. ,,Mijn zoon Michael (20) volgt momenteel de opleiding en wil het bedrijf straks graag van ons overnemen’’, zegt Laurens. ,,Daarmee blijven we een echt familiebedrijf.’’